Annons:
Etikettköksväxter
Läst 84 ggr
MonicaLagerquist
2023-03-31, 06:12

Potatis

Är det något ni odlar.Hur i så fall.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Emo
2023-03-31, 06:29

Stoppar ner dem i jorden någon eller några centimeter. De tål inte frost annars behöver du bara vänta tills de blommat sedan kan du gräva upp alla potatisar som finns under plantan. Missar du någon har du kanske fler nästa sommar. Ordentliga odlare kupar når de vuxit en bit för att de översta potatisarna inte ska bli gröna (och då bara duga till sättor nästa år).

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2023-03-31, 06:30

Jag gör det inte men min bror och svägerska odlar i spänner.

Tidigare har vi satt potäter på friland😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2023-03-31, 07:14

Jag testade förra året att täckodla potatis eftersom vi hade fått så mycket ogräs i potatislandet. Det gick över förväntan.
Jag krattade landet till en jämn nivå, lade ut rejält med kartong. Kartong innehåller inga gifter, och det är ett bra sätt att ta tillvara förpackningar. Jag önskar bara att det var lag på papptejp!
På kartongen lade jag ut ett tjockt lager halm, sedan petade jag ner potatisarna. Jag var noga med att stänga igen ovanför så inget ljus skulle komma ner.
När blasten vuxit en bit lade jag på lite mer halm.
Jag gödslade enbart med flytande gödsel, jag använde guldvatten och fermenterat nässel- och ogräsvatten. Sedan använde jag en del gräsklipp också.
I år kommer jag att först lägga ner potatisarna i den halm som finns,sedan fyller jag på med färsk halm.
Sättpotatis blir dels ekologisk potatis, dels en del beställda sorter.
Jag lägger dem i plastlådor (godislådor man får gratis i affären) med ett par cm jord i botten, ställer fram dem ljust och svalt i slutet av april. Då får de groddar och lite rötter.
Små sättpotatisar ger få men stora potatisar, stora potatisar ger små och många. Man kan dela stora sättpotatisar, se bara till att det finns 2-3 ögon på varje del.
Några år har jag satt potatis i september och fått färskpotatis till julafton. Den hinner inte blomma, men det blir lite potatis och det smakar ljuvligt.

Maria
2023-03-31, 07:28

Jag minns en jul när vi tog upp potatis fastän snön var decimeterdjup. Det nästan ångade om den.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2023-03-31, 07:43

Jag odlar potatis på friland jag bara sätter ner dem i fåror med ca 1 fots mellanrum och skottar igen i början av maj och sedan kupar jag några gånger då de växer + vattnar, jag brukar få massor att skörda

Sindri
2023-03-31, 08:04

#4: Var den kvar sedan sommaren, eller hade ni satt den senare?

Annons:
Maria
2023-03-31, 08:06

#6 Den var kvar sedan sommaren så det var en chansning. Den var hur fin som helst.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Sindri
2023-03-31, 09:53

Ja, blir det inte för kallt så klarar den sig bäst i jorden. Jag kanske testar i år att täcka en del med extra halm och kolla till jul.
Jordärtskockor skördar jag ju alltid i maj.

Marinas Mix
2023-03-31, 09:55

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Potatiskrukan är ett trevligt inslag på terrassen, altanen eller i trädgården. Genom att lyfta upp innerkrukan kan du följa potatisens utveckling.
Magi-cat
2023-03-31, 10:10

Enklast möjliga: Kartong först, tidigt. Lägger potatisar på när det är dags och så halm över. Fyller på halmlagret någon gång.

Förra året åt grävlingen upp de flesta. 😄

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
2023-03-31, 10:18

Odlade potatis i en pallkrage för 5-6 år sedan. Fortfarande kommer det upp enstaka plantor. Försökte gräva upp alla ifjol. Får se om det lyckades…

Har slutat odla potatis. Tycker att det är mer jobb än resultat men det där med kartong och halm lät enkelt och spännande.

Sindri
2023-03-31, 12:09

#11: Det är det. Och man plockar fram ren potatis. Det finns de som stoppar ner handen och tar de stora och låter resten fortsätta växa.
Många varnar för snigelbon under halmen, men trots att jag hittade en del snigelägg hade de inte gått på potatisen.

MonicaLagerquist
2023-04-01, 13:22

Jag har lagt potatis för groddning för ett par dagar sen.Planen är att när det blivit groddar ska jag sätta dem i mjölkkartonger och sen när vädret tillåter sätta den i halm i ett av landet.
Har tidigare odlat potatis men nu är det ett par år sen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: